معرفی چند استارتآپ حوزۀ سلامت و بهداشت
چکیده
در حال حاضر استارتآپهای متفاوتی در حوزههای مختلف مانند سلامت، سرگرمی و غیره در کشور فعالیت میکنند و معرفی این استارتآپها برای مدیران این کسبوکار و افراد سرمایهگذار مفید است.
در اینجا به معرفی دو استارتآپ که در حوزه سلامت فعالیت میکنند میپردازیم. گروه آوین (گسترش زیستفناوری آوین) و سامانه تریتا (تشخیص هوشمند بیماری و تفسیر آزمایش). فعالیت گروه آوین در حوزه پیوند استخوان و فروش محصول به کلینیکها و بیمارستانها است.
با سامانه هوشمند تریتا نیز میتوانید بیماری خود را تشخیص دهید و آزمایشها را تفسیر کنید و دررابطهبا مشکل خود با پزشکان مشاوره کنید و نزدیکترین مرکز برای مراجعه را بیابید.
مقدمه
وجود اطلاعات دقیق و با جزئیات از استارتآپها و کسبوکارهای نوی کشورمان و انتشار این مطالب نهتنها به مدیران این کسبوکارها بلکه به سرمایهگذاران داخلی و خارجی متفاوت کمک میکند.
ازاینرو در این نوشته سعی بر معرفی چندین استارتآپ که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت میکنند، داریم. در این معرفی، اطلاعاتی از ایده اصلی هر مجموعه، بازار هدف آنها، هزینهها، اعضای تیم و مواردی دیگر را ارائه خواهیم کرد.
معرفی استارتآپها
-
آوین (گسترش زیستفناوری آوین)
ایده اصلی
در حال حاضر بیماریهای مفصلی و استخوانی از جمله بیماریهای شایع بهحساب میآید و جوامع انسانی با آن درگیر هستند. این بیماریها به دلیل کهولت، مشکلات مادرزادی یا جراحتهای بزرگ ایجاد میشوند، اگرچه استخوان قابلیت ترمیم بالایی دارد اما اگر عیوب ایجاد شده بهاندازهای بزرگ باشد که بافت استخوان توانایی ترمیم نداشته باشد و یا استخوان توانایی ترمیم خود را به دلایلی مانند دیابت از دست بدهد، باید از پیوند استخوان استفاده کرد.
در این موارد پیوند استخوان راهحل ما است اما با یک سری ویژگیها: تحریک سلولهای بنیادی به استخوانسازی، عدم آسیب به بافت سالم، نبود خطر عفونت و باکتریایی و امکان تولید نامحدود.
بازار هدف و اندازه آن
بازار هدف این گروه، متخصصان ارتوپد، جراحان ستون فقرات و جراحان فک، دهان و بینی هستند. پیوند استخوان در بیمارستانها و کلینیکهای خصوصی انجام میشود و بازار هدف این گروه بهحساب میآید.
بهطورکلی اندازه بازار داخلی ۹۰۰ میلیارد تومان و به طور جزئیتر، اندازه بازار بیمارستانها سالیانه ۳۰۰ میلیارد و برای کلینیکها ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
این گروه با فروش محصول به بیمارستانها و کلینیکها خصوصی به درآمدزایی میرسند. البته به دلیل سهولت در ورود به بازار بخش بیمارستانها، گروه آوین در ۲ سال اول این بخش را بهعنوان بازار هدف در نظر گرفته است.
هزینهها
این گروه هزینه ارزیابیهای پیش از بالین را ۱۵۰ میلیون و هزینه ارزیابی بالینی را ۷۰۰ میلیون تومان تخمین زده است.
نحوه اطلاعرسانی
از آنجای که بیمارستانها بهعنوان بازار هدف در نظر گرفته شده است، تعامل با معاونت درمان بهعنوان شیوه اطلاعرسانی مدنظر است.
در بخش آخر، مزیتهای رقابتی این گروه موردبحث است و موارد زیر از مزیتهای رقابتی گروه آوین است:
الف) عدم محدودیت در تولید قیمت تمام شده ارزان
ب) عدم احتمال انتقال بیماری خاص آنتیباکتریالی
پ) کنترل نرخ جذب رهایش یونهای محرک سلولهای استخوانساز
اعضای تیم
گروه آوین متشکل از علی رحمانی، علیرضا صادقین در سمت مدیر تولید، محسن رحمانی در سمت مدیرعامل است.
موفقیتها
گروه گسترش زیستفناوری آوین در اردیبهشت ۱۴۰۰ در رقابتهای اینوتکس سال ۲۰۲۱ در استان قزوین موفق به کسب عنوان تیم برتر شدند و به فینال رقابتها صعود کردند.
-
تشخیص هوشمند بیماری و تفسیر آزمایش تریتا
ایده اصلی
ما بسیاری اوقات نیاز به یک تشخیص تقریبی قبل از مراجعه به پزشک داریم، در این موارد نیاز به یک سامانه که توانایی این کار را داشته باشد پررنگ میشود.
سامانه سلامت تریتا در ارتباط با شرححال گیری و ارزیابی هوشمند وضعیت سلامت کاربر قبل از مراجعه به پزشک، ارائه خودکار و هوشمند اطلاعات و پیشنهادهای جامع ارتقای سلامت و خودمراقبتی است.
این سامانه توانایی پاسخگویی به افراد را دارد و به انواع سؤالات در حوزه سلامت پاسخ میدهد و این با استفاده از سامانه کمک تشخیص (CDSS) انجام میشود. قابلیت یادگیری این ربات هوشمند نیز از دیگر ویژگیهای مفید این سامانه است.
بازار هدف و اندازه بازار
تمام افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران که دسترسی به تلفنهای هوشمند دارند، میتوانند از این سامانه استفاده کنند.
افراد با این شرایط در داخل کشور حدود ۳۲ میلیون نفر هستند. در صورت ترجمه، بومیسازی و ارتباط با پرونده الکترونیکی شهروندان، این سامانه قابلیت اجرا در خارج از کشور را نیز دارد. هدف کوتاهمدت این گروه، کاربران اپلیکیشنها و سرویسهای مشاوره پزشکی هستند که برای سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵ میلیون نفر تخمین زده شدهاند.
سامانههای همکار بسیاری در استفاده از سرویسهای تریتا وجود دارد مانند پزشکت، اسنپ دکتر و اپلیکیشنهای اختصاصی سلامت مانند دکتر ساینا، مشورپ، پذیرش ۲۴ و بسیاری موارد دیگر که تعداد آن به ۳۰ سامانه میرسد.
روش درآمدزایی
با داشتن حق عضویت و خرید امتیاز در نرمافزار B2B افراد میتوانند از امکانات سامانه تریتا بهرهمند شوند. همچنین درآمد حاصل از بازدید تبلیغات در اپلیکیشن نیز از دیگر روشهای درآمدزایی این گروه است.
هزینهها
هزینههای این گروه شامل ۷ مورد است: ساختمان، تأسیسات و اینترنت، ماشینآلات و تجهیزات تولید، تجهیزات اداری، موارد متفرقه و پیشبینی نشده، هزینه نیروی انسانی و تبلیغات در رسانهها. در مجموع عددی معادل ۲۰ میلیارد ریال برای هزینهها تخمین زده میشود.
اطلاعرسانی
با ارائه کد معرفی به دوستان و آشنایان، ارائه امتیازهای ویژه، بازاریابی سرویسها از طریق تماس با سامانههای مشاور پزشکی و بازار اپلیکیشن از طریق مارکتهای نصب نرمافزار سامانه تریتا به افراد مختلف معرفی میشود.
مزیت رقابتی
مورد آخر میتواند یک فرد را قانع سازد تا برتری و ارجحیت یک سامانه نسبت به سامانههای مشابه را بپذیرد. این ویژگیها به شرح زیر است:
الف) اولین هوش مصنوعی ایران در حوزه سلامت با قابلیت یادگیری
ب) ارائه وبسرویسی تمام خدمات در هر سطحی از تبادل
پ) تطابق داشتن با آخرین استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت کشوری و بینالمللی مانند OpenEHR و HLY4
ت) رعایت کدینگهای استاندارد
ث) ایجاد پرونده پزشکی کاربران
ج) امکان توسعه سامانه در ابعاد مختلف
گروه فناوری الگوی داده که تیم تشکیلی سامانه تریتا هستند، دستاوردهایی کسب کردهاند که یکی از آنها کسب رتبه سوم کنگرۀ بینالمللی سلامت همراه بوده است.
منابع
- معرفی استارتآپهای کافه سرمایه اینوتکس (۲۰۲۱)
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.