برگزاری مجمع جهانی کارآفرینی جوانان (JWEF) در ایران
در جوامع امروزی، کارآفرینی نه تنها یک شغل بهحساب میآید، بلکه بهعنوان پلهای برای صعود و رسیدن به عرصة موفقیت در نظر گرفته میشود. اقتصاددانان نخستین کسانی بودند که در نظریههای اقتصادی خود به تشریح کارآفرینی پرداختند و کارآفرینی را نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی میدانستند. کارآفرینی در اصل درک و بهرهبرداری از فرصتهاست. در همین راستا مجمع جهانی کارآفرینی جوانان (JWEF)، از سال 2008 تاکنون توسط دانشگاهLyon-EM فرانسه و دانشگاه تکنولوژی Nanyang سنگاپور و با همکاری برخی از مؤسسات و شرکتهای بزرگ و معتبر بینالمللی برگزار میشود تا با ترویج و سرعت بخشیدن به کارآفرینی در میان جوانان و دانشجویان به ایجاد ثروت بپردازد و عدالت اجتماعی را برای ساختن دنیایی بهتر با چشمانداز سال 2050 برقرار کند. این برنامه همهساله به میزبانی و همکاری یک مجموعه علمی معتبر در کشورهای مختلف برگزار میشود و کشورهای فرانسه، سنگاپور، ایران، مالزی، چین، آرژانتین و شیلی بهطور فعال برگزارکننده این برنامه بینالمللی هستند.
طبق گزارش بهدست آمده مجمع جهانی کارآفرینی و نوآوری فعالیتهای گستردهای را بهمنظور حفظ اهداف مجمع و کمک به کارآفرینان ترتیب دیده است که باتوجهبه شرایط ویژه کشورمان به علت همهگیری بیماری ۱۹COVID- این برنامهها در تاریخ هشتم و نهم مهرماه ۱۳۹۹ بهصورت آنلاین برگزار شدند و حدود هزار نفر از مدیران استارتاپها، کارآفرینان، مدیران شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری کشور و سایر علاقهمندان کسبوکار این رویداد را بهصورت آنلاین تماشا کردند. این برنامه بهصورت زنده از سایت تلویزیون اینترنتی مجمع جهانی کارآفرینی و نوآوری و همچنین آپارات پخش شد. سخنرانان ایرانی در موزه ارتباطات حضور پیدا کردند و سخنرانی خود را ارائه کردند. سخنرانان خارجی نیز ویدئویی از سخنرانی خود ضبط کرده بودند که در زمان پخش زنده، برای تماشاگران نمایش داده شد. از مدیران و متخصصان در حوزه کارآفرینی دعوت به عمل آمد و سخنرانیها با هدف کمک هرچه بیشتر به کارآفرینان آینده صورت گرفت. دکتر رضوی، پروفسور نوریس کروگر، پروفسور ایندرجیت سینگ، دکتر امیر ناظمی، دکتر فریدون کوهرنگی و همچنین کارآفرینان موفقی مثل ملودی حسینی، دکتر آرش گلنام، حسین توحیدی و پیمان فخاریان سخنرانی خود را در نخستین روز این مجمع ارائه کردند.
دکتر رضوی در سخنان خود به مجمع جوانان اشاره داشتند و توضیح دادند که مجمع جوانان از جمله شاخههای مجمع جهانی کارآفرینی است. این مجمع با هدف کمک به اکوسیستم کارآفرینی دنیا تشکیل شده است که در آن سالیانه سیاستمداران، کارآفرینان و اساتید کارآفرینی جمع میشوند، اتاق فکر دارند و همایشهای مختلفی برگزار میکنند. این مجمع قصد دارد که به ثروتآفرینی در جهان کمک کند و به توسعة ارزشآفرینی و عدالت اجتماعی در سالهای پیشِرو بپردازد.
پروفسور نوریس کروگر، متخصص اکوسیستمهای کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه، با همین موضوع در این مجمع مطالب خود را ارائه داد. وی در سخنان خود به موضوع آموزش و اهمیت آن پرداخت و همچنین درباره ارتباط بین کارآفرینی و آموزش معتقد بود اگر به دانشجویان قدرت و ابزار درستی بدهیم، میتوانند کارهای شگفتانگیزی انجام دهند. آنها به آموزش عمیق کارآفرینی نیاز دارند تا بتوانند در اعماق ذهن خود تغییر عمیقی ایجاد کنند. همچنین یادگیری مبتنی بر پروژه اهمیت زیادی دارد؛ پس باید دانشجویان بهصورت انفرادی و یا تیمی پروژههایی را انجام دهند. در این شرایط اتفاقاتی رخ میدهد که تفکرات افراد عمیقاً تغییر پیدا میکنند. یک سؤال مهم این است که کارآفرینی در درجه اول و دوم چگونه انجام میشود؟ در مطالعات انجام شده، یکی از مهمترین پاسخها پروژههای کلاسی بودند که باعث تغییر در طرز تفکر و ایجاد خلاقیت در دانشجویان و دانشآموزان میشوند.
پروفسور ایندرجیت سینگ، نایبرئیس مجمع جهانی کارآفرینی با موضوع «کارآفرینی و نوآوری در آینده پساکرونا» نیز سخنرانی کرد و اظهار داشت: کرونا در ابعاد بزرگی بر روی کارآفرینی و نوآوری تأثیر گذاشته است. در حال حاضر ما شاهد یک سری تغییرات در روند کار صنایع موجود هستیم. بههمینخاطر بعضی از صنایع بهشدت دچار رکود شدند و برخی دیگر با ملایمت تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفتهاند. اما صنایعی بیشترین سود را به دست آوردند که از خدمات اینترنتی برای عرضه محصول و کالای خود استفاده میکردند. برخی خدمات مثل تحویل کالاها به خانه و مخصوصاً فعالیتهایی که مربوط به خدمات دیجیتال هستند، تأثیر مثبت گرفتهاند. کارآفرینی درک بهتر فرصتهاست و چالشهایی مثل کرونا فرصتهای زیادی را ایجاد میکنند. از جمله تغییراتی که کرونا بر روی شیوة آموزش گذاشته است ایناست که افراد از طریق کلاسهای آنلاین آموزش میبینند و همین تغییر، فرصت خوبی است برای استارتآپهایی که قصد دارند در حوزة آموزش آنلاین فعالیت کنند. ممکن است در آینده آموزش به همین شکل ادامه پیدا کند. فرصت بعدی میتواند مربوط به استخدام شود، در طول این دوران کارکردن در منزل و شیوة انجام کارها هم تغییر کرده است و افراد از طریق دورکاری فعالیت میکنند؛ بنابراین، این تغییرات نیازمند بستری هستند و کارآفرینان میتوانند از این فرصتها برای گرفتن نتیجهای مطلوب استفاده کنند.
دکتر امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس فناوری اطلاعات ایران از سخنرانان مهم بود که به اهمیت مداخله دولتها بهمنظور رشد کارآفرینی پرداخت. وی اظهار داشت: باوجوداینکه مخالف هر نوع دخالتی در این امر هستم، اما نمیشود بدون دخالت دولت به توسعه رسید. شرکتهای بزرگ آمریکایی همچون اپل با مداخلة دولت به این موفقیتها رسیدهاند و این شرکت میتواند الگوی خوبی برای کارآفرینان باشد. دولتها در توسعة فناوری نقش زیادی دارند. بر همین اساس دولت باید کارآفرین باشد و مقرراتی را برای حفظ بازار مالی و همچنین جلوگیری از بحران در نظر بگیرد. یک سؤال مهم این است که چگونه دولتها میتوانند کارآفرینی را تسهیل کنند؟ با سه مورد میتوانیم پاسخگوی این سؤال باشیم مورد اول با قبول این موضوع که فناوری یک کالای عمومی است. مورد دوم قبول فناوری بهعنوان زیرساخت و مورد سوم مقرراتگذاری است.
دکتر آرش گل نام، استاد مدرسة کسبوکار لوزان سوئیس با عنوان «نگاهی به روشهای مشاهده و معنی یابی در عصر پیچیدگی و عدم قطعیت» سخنرانی کرد و اظهار داشت: در انجام هر کاری باید به نحوی ارتباط کار خود را با موضوعات دیگربررسی کنیم. اول باید تصویر بزرگ را ببینیم بعد اجزا را، تا بتوانیم تغییرات مؤثری در دیگر جزئیات ایجاد کنیم.
دکتر فریدون کوهرنگی به بررسی موانع خلاقیت و نوآوری پرداخت و گفت: یکی از موانع نوآوری ترس و خودکمبینی است. از موانع دیگر به تئوریهای کنترلگری اشاره کرد. دکتر کوهرنگی معتقد است استارتآپها نباید صرفاً برای نیاز مردم طراحی شوند بلکه باید خواستهها و تقاضای مردم را برطرف کنند. در غیر این صورت خلاقیت در نوآوری حاصل نمیشود.
حسین توحیدی بنیانگذار و مدیرعامل کیکدو و پایکادمی مالزی در پاسخ به این سؤال که «سرمایهگذار چه کسی است؟» توضیح داد که همة افراد، سرمایهگذار هستند و هرکسی به نحوی سرمایهگذاری میکند. بعضیها زمان و انرژی خود را در محیط تحصیل سرمایهگذاری میکنند. بعضیها زمان خود را برای کارکردن برای بقیه افراد سرمایهگذاری میکنند. مهمترین مورد در انتخاب شیوة استفادة افراد از زمان خود، ریسکپذیری و سختکوشی است. برای کارآفرین شدن باید این سبک از زندگی که با سختکوشی و تلاش زیاد همراه است را دوست داشته باشیم.
در عصری زندگی میکنیم که همهچیز در حال تحول است. تبدیلشدن به یک کشور دیجیتال، مسیری برای دستیابی به قدرت ملی و توسعة پایدار است. دکتر شامی افزود: اگر به سمت دیجیتالی شدن برویم اقتصادی قویتر، جامعهای بهتر و حکمرانی ماهرانهتری خواهیم داشت.
با شیوع بیماری کرونا شاهد پیشرفت کسبوکارهای آنلاین بودیم. بههمینمنظور، پیمان فخاریان، بنیانگذار و مدیر فنی یکتانت «نقش مارکتینگ را در رشد کسبوکارهای آنلاین» بررسی کرد و سرمایهگذاری بر روی هوش مصنوعی و بازاریابی را از موارد مهمی دانست که باید در ایران به آن پرداخته شود. یکی از بازاریابیهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بازاریابی هدف است. یعنی باید علاقة افراد را شناسایی کنیم و بدانیم در چه زمانی به چه محصولانی نیاز دارند تا از طریق آن بتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم.
ملودی حسینی کارآفرین اجتماعی بنیانگذار و مدیرعامل Inspire Engage انگلستان، آخرین سخنرانی را در نخستین روز ارائه کرد. وی دررابطه با ذهنیت، رشد شخصی برای کسبوکار و خوشبختی راهکارهایی را پیشنهاد داد و طرز فکر مثبت و مهارتهایی برای خوشبختی و خوشحالی برای موفقیت افراد را بسیار پراهمیت دانست. در حقیقت خودشناسی و داشتن انگیزه در رسیدن به اهداف تأثیرگذار است. حسینی همچنین توضیح داد که برای رسیدن سریعتر و بهتر به هدف، میتوانیم از نقشة هدف استفاده کنیم که این نقشه نیز مسیر رسیدن ما به هدف را تسهیل میکند.
جمعبندی
کارآفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است و کارآفرینی در اصل، درک و بهرهبرداری از فرصتهاست. برهمیناساس، دولتها باید کارآفرین باشند و در توسعه اقتصادی نقش داشته باشند. ما باید بتوانیم برای حل چالشهای پیشآمده بهعنوان یک کارآفرین تصویر بزرگی از مسائل را ببینیم و خواستهها و نیازهای مردم میتواند فرصت خوبی برای خلق ایدههای نوین باشد. درضمن، ذهنیت مثبت در فرایند تأثیرگذار است و برای رسیدن به مراحلی از کارآفرینی باید با نگرشی مثبت در مسیر موفقیت گام نهاد.
منابع
- (۱۳۹۹)، مجمع جهانی کارآفرینی جوانان، چهارمین مجمع جهانی کارآفرینی جوانان ایران، تهران، ایران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.