تمرکز بر ابتکارات و تشویق نوآوری از طریق طراحی پایدار شهری
ناحیه نوآوری اسپانیا امکاناتی را برای تسهیل و پیشرفت روند کار در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار داده است؛ ازاینحیث این ویژگیها را باهدف الگوبرداری مناسب، مطالعه و بررسی خواهیم کرد.
منطقه @22
قبل از ایجاد منطقه@22 ، شورای شهر بارسلونا، سؤالی را مطرح کرد: چه اقداماتی را میتوان برای بهبود و افزایش تعاملات، بین جامعه بینالمللی و شرکتها و مؤسسات محلی در بارسلونا انجام داد؟
پاسخها درنهایت به منطقه@22 میرسیدند. در سال 2000، منطقه@22 بهعنوان ابتکار دولت برای تبدیل منطقه ویرانشده تاریخی سنت مارتی به یک مرکز دانش در حال رونق تأسیس شد.
محله پوبلنو در سنت مارتی با 200 هکتار زمین خصوصی (تقریباً 250 بلوک شهری) که به نزدیکی مرکز شهر میرسید، برای احداث مجدد دگرگون شد.
تا سال 2010، منطقه نوآوری 114000 مترمربع فضای سبز جدید و 7000 شرکت، مشاغل و مغازه داشت که نیمی از آنها پس از سال 2000 به این منطقه نقلمکان کردند.
این منطقه افزایش 23 درصدی ساکنان را تجربه کرده و اکنون 90000 کارمند در آنجا مشغول به کار هستند. امروزه منطقه@22 بهعنوان الگویی از طراحی و برنامهریزی ابتکاری شهری برای شهرهای سراسر جهان عمل میکند.
Torre Agbar که نماد شهر بارسلونا محسوب میشود؛ دروازه فیزیکی و معنوی منطقه نوآوری را نشان میدهد و بهعنوان یک کاتالیزور برای تحول شهری عمل میکند.
این پروژه نوسازی از طریق پنج بخش دانش: فناوری اطلاعات و رایانه (ICT)، رسانه، پزشکی، زیست پزشکی، انرژی و طراحی، فضاهای جدیدی را برای اشتغال، مسکن و کار ایجاد کرده است.
منطقه@22 از طریق شبکههای رسمی و غیررسمی جوامع بینالمللی و محلی را گرد هم میآورد تا نوآوری را سرعت بخشیده و روند اشتراک دانش را در سطح بینالمللی تسریع کند.
ازآنجاییکه سرمایه انسانی بینالمللی و محلی موجود در همان شهر برای رشد اقتصادی کافی نیست، این منطقه برای رفع این مشکل بنانهاده شده است.
برای به حداکثر رساندن پتانسیل اشتراک دانش، منطقه@22 را بهعنوان وسیلهای برای سرریز دانش ایجاد کردند. تحقیقات نشان میدهد برای اینکه یک شهر از اعضایی با تحصیلات عالی و آموزش دید یک جامعه بهرهمند شود، باید بهطور فعالانه هم جوامع بینالمللی محلی و هم جوامع بینالمللی جدید را درگیر کند. قبل از ایجاد منطقه@22، جامعهی بینالمللی بارسلونا سطح تعامل مشخصی با شهر نداشت.
اگرچه بسیاری از افراد و شرکتها از سراسر جهان در بارسلونا مستقر بودند، اما تعداد اندکی از آنها با جامعه و قلمرو حرفهای بارسلونا ادغامشده بودند؛ بنابراین، این منطقه سعی کرده است چالشهای ارائهشده از سوی شرکتهای بینالمللی و بازرگانان را به کار گیرد تا این افراد و شرکتها بتوانند از بارسلونا بهعنوان “نقطه عطف” در مسیر پیشرفت خود استفاده کنند.
پنج بخش در این منطقه ازنظر استراتژیکی در نزدیکی یکدیگر هستند و در مرکز شهر نیز قرارگرفتهاند. نزدیکی بخشها به یکدیگر نهتنها باعث ایجاد تعامل میان آنهاست، بلکه باعث میشود نتایج در مقیاس بزرگتر به اشتراک گذاشته شود. منطقه@22 با تأکید بر نوسازی در بسیاری از سطوح به دنبال توسعه است.
اهداف پروژه
- نوسازی اقتصادی
- نوسازی اجتماعی
- نوسازی شهری
منطقه@22 به مکانیسمی تبدیلشده است که از طریق آنیک جامعه بینالمللی با تحصیلات عالی میتواند پتانسیل کامل خود را درک کند و تلاش خود را برای به حداکثر رساندن بهرهوری به کار گیرد.
سازندگان منطقه@22 آگاهانه منطقه را طوری طراحی کردند که نهتنها مشاغل بینالمللی را جذب و تجمیع میکند، بلکه مکانی جذاب و هیجانانگیز برای زندگی است.
هدف این طرحها ایجاد 4000000 مترمربع فضای اداری، تجاری و تحقیقاتی و ایجاد زندگی جدید در 35 کیلومتری خیابانها بود. در این بخش، 220000 مترمربع برای امکانات عمومی جدید، فضاهای سبز و همچنین توسعه مسکونی ازجمله مسکن اجتماعی اختصاص داده شد.
این پروژه برای نگهداری 4614 مسکن در منطقه و ایجاد 4000 واحد مسکونی با یارانه دولتی در نظر گرفتهشده است. از معماران مشهور بینالمللی برای ایجاد یک افق دیدنی جذاب از ساختمانهای برجسته در طول بلوار باستانی بازسازیشدهی Avinguda Diagonal که بهعنوان ستون فقرات شهری منطقه عمل میکند، دعوت شد.
فضاهای عمومی فوقالعاده جدید مانند Parc Diagonal Mar و Parque Central de Poblenou بهعنوان “زمینهای بازی” عمل میکنند و فضاهای تعاملی را فراهم میآورند.
Torre Agbar که توسط معمار فرانسوی ژان نوول طراحیشده است، دروازه فیزیکی و معنوی منطقه نوآوری را نشان میدهد؛ همچنین “نقطه شروع ارتباط بین مورب و ساحل” و “کاتالیزور” برای تحول شهری است.
مجمع Edificio که توسط شرکت سوئیسی Herzog & de Mueron طراحیشده است، به دنبال اتصال خیابان بزرگ به خط ساحلی است که بهعنوان یک صفحه افقی برای تسهیل تعامل جانبی بین عملکردهای مدنی، فضای اداری و رستورانها طراحیشده است.
Media ITC دارای 23000 متر فضای کف تراشخورده از “مکعبهای فلورسنت” است که نور خورشید را جمع میکند و در شب میدرخشد.
این ساختمان که بهعنوان یک محل گردهمایی و تجمع ایجادشده است، در تلاش است تا بهعنوان مانیفستی از فناوری و معماری جدید اسپانیا عمل کند و با ایجاد نوآوریهای سازنده در منطقه از طریق اتصال دانشگاهها، مراکز آموزشی، تحقیقاتی و شرکتهای پیشرفته، فضاهایی را برای تعامل و همکاری این شرکتها برای افزایش بهرهوری و نوآوری اقتصادی به وجود آورد.
در سال 2008، پیشرفت ملموس اقتصادی این منطقه توسط مؤسسات اقتصادی بارسلونا و دانشگاه بارسلونا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. از سال 1996، ساختار تولیدی در صنعت خدمات در پوبلنو بهطور پیوسته افزایشیافته است.
در دوره قبل از ایجاد منطقه@22 در سالهای (2000-1999)، حدود 2000 شرکت و حدود 42000 کارمند در محله پوبلنو مشغول به کار بودند.
شبکه@22 از شرکتها و مؤسسات درون منطقهای تشکیلشده است که نوآوری و دانش را بهعنوان مؤلفههای کلیدی در مدلهای تجاری خوددارند.
این منطقه همچنین ماهانه مراسم صبحانهای را میزبانی میکند تا متخصصان را برای تبادل ایده و تجربیات در مورد نوآوری گرد هم آورد. این رویداد رسمی، محلی را برای تبادل دانش در منطقه به وجود میآورد و نیز شبکهسازی را در همه سطوح تقویت میکند.
برای ایجاد احساس بهتری در جامعه، برنامه@22 به اعضای داوطلب شبکه اجازه میدهد تا زبان اسپانیایی یا کاتالان را به تازهواردان آموزش دهند و به دیگران کمک کنند.
این کار نهتنها انجمنهای محلی را پشتیبانی میکند بلکه با این کار جامعه بههمپیوستهتری ایجاد میشود.
منطقه@22 علاوه بر فرصتهای شغلی، فرصتهای اجتماعی بسیاری را برای شهروندان جامعه فراهم میکند. این پروژهها عبارتاند از:
- حافظه مجازی در سالمندان
- کلاسهای چندرسانهای نت
- بازیافت کامپیوتر
- پروژه آموزش
- شبکه خانواده
جمعبندی
اکثر این برنامهها بهنوعی از منابع موجود در منطقه استفاده مجدد میکنند تا بهرهوری را به روشی پایدار به حداکثر برسانند. منطقه نوآوری@22 بارسلونا ممکن است در ابتدا یک پروژه معمولی بازآفرینی شهری به نظر برسد؛ اما در حقیقت، شهری است به دنبال بازسازی قطب صنعتی سابق خود که پس از دههها غفلت و عدم سرمایهگذاری به فقر و نابسامانی رسیده است.
تیمی از محققان Design London توجه خود را به جنبهای از این منطقه جلب میکنند که آن را منحصربهفرد و موفق میکند. در سال 2007، محققان توسعه منطقه را موردمطالعه قراردادند و تمامی بخشها را ادغام کردند.
بااینکه هر یک از بخشهای صنعت به مناطق متمایز که حاوی مناطق مسکونی و امکانات خاص خود هستند، تفکیکشدهاند؛ اما با گرمایش و تهویه مطبوع، توزیع برق، دفع زباله، زیرساختهای ارتباط از راه دور و سیستمهای مدیریت ترافیک هوشمند متحد میشوند.
مناطق موجود در منطقه نوآوری انسجام آنها را تضمین و همچنین با استفاده از فضاهای عمومی و زیرساختهای حملونقل، منطقه را به مرکز شهر متصل میکنند.
مزیتهایی که منطقه@22 فراهم کرده است مسیری است هموار برای رسیدن به موفقیتهای هر چه بیشتر که میتواند الگوی خوبی برای دیگر جوامع باشد.
منابع
- 22 ARROBA BCN, S.A.U (The miunicipal society of the Barcelona City Council). “What is 22@Barcelona?” 2006. Accessed June 27, 2011 http://www.22barcelona.com/.
- Leon, Nick. “Attract and connect: The Barcelona innovation district and the internationalization of Barcelona business.” Innovation: management, policy, and practice (2008) 10: 235 – 246. Accessed June 27, 2011: http://www.designlondon.net/downloads/DL_paper_Attract_and_Connect.pdf
- Sabata, Martí Parellada and Elisabet Viladecans Marsal. “Study of Economic Activity in the 22@ Barcelona District.” January 23, 2008. Accessed June 30, 2011: http://www.22barcelona.com/documentacio/observatori_eng.pdf
- Unlike media, Ltd. “The unlike guide to Barcelona: Barcelona 22@” Accessed June 30, 2011: http://barcelona.unlike.net/guides/150052-Barcelona-22 این مقاله توسط روابطعمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیتمدرس تهیه و تدوین شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.